Jakie logo jest lepsze? Wykonane przez grafika czy zrobione samodzielnie? Moja odpowiedź brzmi: to zależy. Od czego? Wyjaśniam poniżej.

Jeżeli zakładasz blog lub planujesz ruszyć z własnym biznesem, pewnie myślisz o swoim logo. Jest to jeden z podstawowych elementów, który twoja marka powinna mieć. Pomaga budować spójny, pozytywny wizerunek. Twoje materiały reklamowe są ładniejsze, a produkty i usługi opatrzone profesjonalnymi grafikami.

Być może jednak wydaje ci się, że zatrudnienie grafika to zbyt poważny krok dla ciebie. Może wolisz samodzielnie zabrać się za tworzenie dobrego logo. Owszem, jeżeli czujesz się na siłach, jak najbardziej możesz to zrobić.

Aby zdecydować, kto powinien zaprojektować twoje logo, odpowiedz na kilka pytań:

Ile jesteś w stanie zainwestować?

Logo zamówione u profesjonalisty nie będzie kosztować 50 zł. Ceny wahają się raczej od kilkuset złotych do kilkunastu tysięcy. Musisz być tego świadoma przed rozpoczęciem współpracy. Jeżeli twój budżet okazuje się mniejszy niż stawka w cenniku projektanta, przemyśl, czy lepiej będzie dla ciebie odłożyć określoną sumę czy skorzystasz z wyjścia alternatywnego.

Do czego będzie ci potrzebne logo?

To bardzo istotne pytanie, które ściśle wiąże się z pytaniem powyżej. Otóż, jeżeli potrzebujesz jedynie nagłówka na swój osobisty blog i nie planujesz budować profesjonalnej marki biznesowej, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zrobiła logo sama.

Inaczej ma się sprawa, jeśli będziesz inwestować w różnorodne materiały firmowe, a twoje logo ma funkcjonować zarówno online jak i w druku. W takim wypadku niezbędna może okazać się pomoc profesjonalisty, który przygotuje pliki w odpowiednich formatach, a także podpowie ci, jak korzystać z nich we właściwy sposób.

Czy masz odpowiedni program?

Ładne logo możesz wykonać w kilka chwil choćby w edytorze online, np. Canva lub darmowym programie graficznym, np. Inscape. Do stworzenia nagłówka blogowego w zupełności te narzędzia wystarczą. Jednak przy bardziej złożonych projektach zainstalowanie Inscape’a to za mało.

Graficy korzystają z płatnych profesjonalnych programów, np. Illustratora czy Corela. Te programy mają wszystkie funkcje niezbędne do stworzenia pełnej identyfikacji wizualnej. Może się okazać, że w darmowym programie nie przygotujesz pliku do druku w drukarni. W Corelu już tak.

No tak, ale przecież kupowanie programu za kilka tysięcy złotych dla jednego logo mija się z celem. W takim wypadku skorzystanie z pomocy grafika może się okazać rozsądniejszym wyjściem.

Czy masz zmysł artystyczny / umiejętności graficzne?

Nawet zakup całego pakietu Adobe nie zagwarantuje, że logo wyjdzie piękne i profesjonalne.

Jeżeli logo ma wyglądać dobrze, nie można postawić liter i elementów graficznych jakkolwiek. Do zaprojektowania potrzeba wyczucia. Poza tym projektowanie graficzne rządzi się swoimi zasadami. Profesjonalne logo to nie tylko takie, które się podoba, ale też właściwie spełnia swoją rolę i sprawnie funkcjonuje w pełnej gamie materiałów graficznych twojej marki. Nawet, jeżeli w portfolio grafika widzisz logo składające się z kilku kresek i uważasz, że każdy tak potrafi, zapewniam cię: te kreski nie wzięły się tam z przypadku. Są wynikiem całego procesu tworzenia.

Czy jesteś w stanie zaufać projektantowi?

Zdarza się, że jako klientka będziesz miała już gotową wizję wszystkiego. Rola grafika w twoich oczach sprowadzi się tylko do otworzenia programu i naniesienia twojego pomysłu. To świetnie, że wiesz czego chcesz! Klient powinien być świadom, co mu się podoba, a czego woli unikać. Jednak ciągłe poprawki i patrzenie na ręce nie należą do elementów udanej współpracy. Nikt z nas nie lubi być instruowany przez osoby postronne w dziedzinie, w której jest ekspertem.

Zlecając wykonanie projektu grafikowi, pozwól mu doradzić czy ocenić twoje plany. Jako profesjonalista będzie chciał dla ciebie jak najlepiej i pomoże ci stworzyć logo twoich marzeń.

Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, najważniejsze jest twoje logo. Zrób to, co najlepsze dla twojej marki!