Jak znaleźć dobrego grafika? 10 wskazówek

jak znaleźć dobrego grafika

Wybór dobrego grafika to nie lada wyzwanie. W tym artykule podpowiem ci, na co zwrócić uwagę, aby twój projekt wypalił, a współpraca nie zakończyła się dramatem.

“Mam już za sobą współpracę z kilkoma grafikami, ale żaden nie spełnił moich oczekiwań”
“Wydałam mnóstwo pieniędzy, a efekt pracy jest mizerny”
“Boję się podjąć współpracy, bo nie wiem, czy się uda”

Znasz to skądś? Może właśnie bijesz się z myślami, czy zaryzykować zlecenie projektu grafikowi? Uwierz mi, sama bym się bała. Być może – gdybym nie była grafikiem – szukałabym informacji na temat, jak zaprojektować logo czy inne grafiki sama, aby oszczędzić sobie niepewności straty czasu i pieniędzy. Jeżeli ty się nad tym zastanawiasz, to zajrzyj do wpisu: Tworzenie logo: samodzielnie czy u projektanta?

Z fachowcami tak już jest: na rynku ich wielu, ale specjalisty z prawdziwego zdarzenia ze świecą szukać. Sądzę, że nie ma jednej jedynej recepty na to, jak znaleźć dobrego grafika, z którym każda nawiązana współpraca będzie kończyła się spektakularnym sukcesem. Z drugiej strony możesz wziąć pod uwagę kilka kwestii, które znacznie zmniejszą ryzyko niepowodzenia.

Jak znaleźć dobrego grafika?

Twój cel

Dobry projektant zrozumie twoje cele i poszuka dla nich najlepszego graficznego rozwiązania. Aby jednak tak się stało, najpierw ty musisz te cele jasno określić. Grafikowi będzie miło, jeżeli zechcesz polegać na jego inwencji twórczej. Niestety, nie będzie ona mogła pójść we właściwym kierunku bez konkretnych informacji od ciebie. Wasza współpraca powinna opierać się na sprawnej, zrównoważonej komunikacji. Wiedz, czego chcesz i bądź otwarta na rady projektanta. Unikniesz przeciągającego się w nieskończoność projektu i milionów poprawek.

Rekomendacje

To naturalne, że jeśli szukamy dobrego specjalisty, to zasięgamy rady u innych. Zapytaj znajomych czy napisz post w grupach na Facebooku, do których należysz. Może ktoś kogoś poleci? W ten sposób szybciej kogoś wybierzesz, niż wśród setek nieznanych stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w sieci.

Portfolio

Nie ma nic złego w tym, że grafik ma w portfolio niewiele prac. Każda z nas kiedyś musiała zacząć swój biznes. Natomiast ważne, aby te prace nadawały się do pokazania ludziom. Nie pomijaj tego kroku i koniecznie zajrzyj do portfolio grafika! Zobaczysz, czego będziesz się mogła spodziewać i czy sposób projektowania danej osoby ci się podoba.

Specjalizacja

Znasz to powiedzenie, że jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? No właśnie. Owszem, fajnie, jeżeli grafik potrafi posługiwać się wieloma programami graficznymi, a jego oferta obejmuje wachlarz usług od przygotowywania ulotek aż po techniczne projektowanie w AutoCADzie. Jednak nie sądzę, aby ktoś taki mógł nazwać się profesjonalistą w jakiejkolwiek z tych dziedzin.

Podobnie jak lekarz, który robi specjalizację w konkretnym zakresie, tak i grafik powinien znać się najlepiej na jednej, góra kilku powiązanych ze sobą dziedzinach projektowania.

Brief/konsultacje

Nie da się zrealizować dopasowanego do marki, spersonalizowanego projektu bez szczegółowych ustaleń. Dobry grafik powinien zapytać cię o cele i odbiorców twojej marki, dotychczasowy styl marki (jeżeli to nie jest nowe przedsięwzięcie), o twoje inspiracje (aby zobaczyć, co ci w duszy gra) czy o to, gdzie będzie używany projekt (online/druk, małe/duże formaty). Jeżeli grafik niczego od ciebie nie chce, to prawdopodobnie nie dostaniesz tego, czego potrzebujesz.

Jeżeli grafik niczego z tobą nie ustala, to prawdopodobnie nie dostaniesz tego, czego potrzebujesz. Click To Tweet

Umowa

Osobiście nie prowadzę działalności gospodarczej, więc umowa to w moim przypadku podstawa do przyjęcia i wykonania zlecenia. Natomiast wiem, że w ramach dobrych praktyk projektant powinien spisać umowę z klientem, nawet jeżeli ma firmę i wystawi ci fakturę.

Zwróć uwagę, czy w umowie zawarta została chociażby specyfikacja, wszelkie ustalenia z tobą przeprowadzone na podstawie briefu, kwota, na jaką się zgodziłaś. Im więcej szczegółów, tym lepiej! To zabezpiecza współpracę przed odstępstwami i niedomówieniami typu “a pani mówiła, że … a teraz widzę coś innego”.

Przekazanie praw autorskich

Abyś mogła używać projektu zgodnie z prawem, grafik musi ci przekazać autorskie prawa majątkowe. Ja robię to poprzez zamieszczenie odpowiedniego paragrafu w umowie, ale możesz także dostać od projektanta osobny dokument w tej sprawie. Tak czy inaczej, to twoje must have.

Aby móc używać projektu logo zgodnie z prawem, grafik musi ci przekazać autorskie prawa majątkowe. Click To Tweet

Księga znaku

Jeżeli zamawiasz u grafika projekt logo czy identyfikacji wizualnej, powinnaś otrzymać księgę znaku. Dzięki niej dowiesz się między innymi jakie kolory oraz fonty zostały użyte w projekcie oraz w jaki sposób używać projektu, a jak go nie stosować. To swego rodzaju instrukcja do twojego logo, nieodłączny jego element.

Kopiowanie pomysłów

Dobry grafik stara się przygotować dla ciebie nieszablonowe, unikalne i wyjątkowe rozwiązanie, a nie tylko odrysować serduszko czy kwiatuszka (lofciam!). Nie dodaje takiego elementu do logo, którego używa 90% konkurencyjnych dla ciebie firm albo przynajmniej nie robi tego w identyczny sposób.

Jeżeli wchodzisz w wyszukiwarkę i widzisz, że projekty zaproponowane przez twojego grafika wyglądają jak dziesiątki innych, to zastanów się, czy przykłada się on odpowiednio do swojej pracy. Pamiętaj, że plagiat to przestępstwo i nie pomoże tu tłumaczenie, że przecież nikt cię nie znajdzie w twojej małej wiosce na końcu świata. Między innymi o tym napisałam w poście 7 błędów, które popełniasz, kiedy oceniasz własne logo.

Cena

Wbrew pozorom najtaniej nie znaczy najlepiej. Zazwyczaj jest wręcz odwrotnie. Jak już pewnie zauważyłaś, grafik nie ogranicza się tylko do wykonania kilku kliknięć w programie graficznym. Projektowanie to cały proces, zakończony skrojoną na miarę grafiką.

Jeżeli masz wrażenie, że grafik rzuca się na zlecenie niczym na ochłap mięsa i jest w stanie zaprojektować dla ciebie pełną identyfikację wizualną za złotówkę, to najpewniej jest zdesperowany lub dzierga masowo chałturę. Nie trać na niego czasu, jeśli cena nie jest dla ciebie głównym wyznacznikiem.

Zatrudnienie profesjonalnego grafika na dłuższą metę przynosi wiele korzyści twojej marce i jej odbiorcom. Click To Tweet

Zatrudnienie profesjonalisty na dłuższą metę przynosi wiele korzyści twojej marce i jej odbiorcom. Nie spiesz się. Odstaw na bok emocje. Znaj swoje cele. Wtedy wszystko pójdzie świetnie!

To ja, Weronika

Nazywam się Weronika Labisko. Jestem plastykiem i grafikiem. Od 2015 roku zajmuję się projektowaniem graficznym. Moim celem jest tworzyć piękne logo i pomagać w kreowaniu pozytywnego wizerunku markom, które stawiają na najwyższą jakość.

  • Cenne rady 🙂 znalazlam jeszcze inne interesujace mnie posty, wiec bede wpadac 🙂

  • Według mnie, najlepszym wyznacznikiem są prace danej osoby. Jeśli mi się spodobają i wpadną w mój gust to grafik jest kupiony 😀

    • Podobnie w drugą stronę, kiedy widzę, że klient oczekuje ode mnie stylu, którego nie czuję bądź nie potrafię, to ciężko zaprojektować mi grafikę. Musi być flow 🙂 porozumienie dusz pomiędzy grafikiem a klientem 🙂