Budowanie wizerunku marki w sieci – lista przydatnych narzędzi

Budowanie wizerunku marki w sieci

Budowanie wizerunku marki w sieci jest priorytetem dla blogerek i freelancerek pracujących przez internet. Co prawda nie muszą inwestować w drukowane materiały reklamowe, np. plakaty czy ulotki. Czy jednak oznacza to, że w swojej pracy nie potrzebują żadnych dodatkowych materiałów?

Kreowanie wizerunku marki w działalności internetowej jest tak samo ważne jak w przypadku prowadzenia firmy stacjonarnej. Nasi klienci oraz obserwatorzy marki, np. czytelnicy bloga, wyrabiają sobie o nas opinię równie łatwo. Warto więc zainwestować w kilka rzeczy, które usprawnią pracę i sprawią, że wypadniemy profesjonalnie.

Jakie materiały warto przygotować działając online?

Logo – nawet, jeżeli nie prowadzisz własnej działalności, dobrze, abyś miała swoje logo. Jesteś marką, twój blog jest marką, a piękne logo jest jej pieczątką, sprawia, że staje się rozpoznawalna i unikalna;

Strona internetowa – podstawa podstaw, oficjalne miejsce, do którego trafią potencjalni klienci; może być stworzona w formie strony wizytówkowej, portfolio, bloga specjalistycznego czy sklepu internetowego. Kiedy nie masz biura, to strona www jest punktem nr 1! Na początku wcale nie musisz za nią płacić. Nawet w darmowym Bloggerze i na darmowym szablonie można stworzyć coś całkiem fajnego;

Fanpage/grupa – dobrze sprawdza się przy budowaniu społeczności wokół marki. Warto mieć miejsce, gdzie podrzucasz dodatkowe materiały, zachęcasz do dyskusji, komunikujesz się na bieżąco z obserwatorami twojej marki. Najwięcej osób korzysta z Facebooka, popularny jest także Instagram. Sporo osób korzysta ze Snapchata, ale w zależności od branży możesz zaangażować się w Twittera czy Pinterest. Jako specjalistka pomyśl też o koncie na LinkedIn do poszerzania sieci kontaktów biznesowych;

Grafiki na stronę www i social media – zapewne niejednokrotnie spotykasz się z pięknymi grafikami na blogach czy w postach social media obserwując inne przedsiębiorcze kobiety. Takie materiały są częścią spójnej identyfikacji wizualnej i pozwalają uatrakcyjnić twoje miejsca online. Możesz przygotować kilka szablonów dla postów na Facebooku i wpisów na blog w oparciu o fonty oraz kolory z logo. Do takich grafik można zaliczyć również okładki e-booków, e-kursów czy prezentacji multimedialnych. Wszystkim materiałom, które udostępniasz w sieci, zapewnij właściwą oprawę graficzną;

Cennik – kiedy wiesz, jakie usługi i produkty proponujesz, ile czasu zajmuje ci przygotowanie ich, jakie koszty ponosisz oraz ile chciałabyś zarabiać na dzień/miesiąc, stwórz cennik. Nawet jeśli proponujesz usługi wymagające indywidualnego wyceniania, zrób poglądowy cennik dla samej siebie. Unikniesz w ten sposób zaniżania swojej ceny i będziesz mieć podstawę do odpowiedzenia na jedno z najczęstszych pytań klienta: „Czemu to TYLE kosztuje?”;

Oferta PDF – w tej postaci przyda ci się przede wszystkim ogólna oferta, coś na wzór folderu informacyjnego. Taki materiał możesz podsyłać potencjalnym klientom w odpowiedzi na propozycję współpracy i/lub umieścić do pobrania na swojej stronie www;

Portfolio PDF – warto mieć je przygotowane dla klientów, którzy chcą dodatkowych, bardziej rozbudowanych informacji od ciebie lub wysyłać wraz z ofertą i zaproszeniem do współpracy;

Szablon papieru firmowego – zaprojektowany w programie graficznym lub w Wordzie, przydatny do przygotowywania ofert indywidualnych oraz wycen w formacie PDF. Wystarczy uzupełnić nagłówek i stopkę o swoje logo oraz dane kontaktowe, a potem wprowadzać na bieżąco potrzebne treści. Dzięki takiej oprawie wypadniesz bardziej profesjonalnie, zapewnisz bonus, który może pozytywnie zaskoczyć klienta;

Stopka mailowa – z podpisem, logo i linkami do niezbędnych stron identyfikuje ciebie i twoją markę w oczach osób, z którymi wymieniasz korespondencję, a także ułatwia drogę do twojej strony oraz profili społecznościowych;

Wzory niezbędnych dokumentów – umowa o dzieło, rachunek, przekazanie praw autorskich, czy dokumenty, które wystawiasz na firmę – warto sobie wszystko przygotować nawet przy pomocy księgowej i/lub prawnika, aby potem ułatwić sobie załatwianie formalności;

Wzory maili – w kontaktach z klientami wiele maili się powtarza: mogą to być prośby o ofertę, wycenę, pytania natury technicznej, a także te trudniejsze, dotyczące odmowy współpracy, negocjacji ceny czy sytuacji konfliktowych. Dobrze jest przemyśleć, co najlepiej odpowiedzieć w danej sytuacji i przygotować sobie wzór odpowiedzi, aby potem nie dać się ponieść emocjom i nie ulec na swoją niekorzyść naciskom klienta;

Kroki postępowania z klientem – jako początkująca freelancerka łatwo możesz ulec pokusie rzucenia się na pierwsze lepsze zlecenie tu i teraz, po czym będziesz musiała zmagać się z lawiną problemów, na przykład z za niską wyceną, brakiem wszystkich ustaleń oraz informacji od klienta. Wypisz sobie w notesie, co jest ci potrzebne i co musisz mieć/wiedzieć/zrobić/przygotować, aby dobrze rozpocząć, przeprowadzić i zakończyć współpracę;

Kartki PNG/JPG – na przykład podziękowanie za współpracę w formie ładnej grafiki zamiast standardowego maila. Pozostawią po tobie dobre wrażenie i wyróżnią na tle konkurencji. A przecież warto postarać się, aby o nas dobrze pamiętali, prawda?

Internet daje wielkie możliwości do pokazania się innym i zbudowania własnego miejsca w oparciu o pasję. Dobrze się przygotuj, aby wykorzystać swoją szansę!

Jak wygląda twoje budowanie wizerunku marki w sieci? Jakich narzędzi używasz?

To ja, Weronika

Nazywam się Weronika Labisko. Jestem plastykiem i grafikiem. Od 2015 roku zajmuję się projektowaniem graficznym. Moim celem jest tworzyć piękne logo i pomagać w kreowaniu pozytywnego wizerunku markom, które stawiają na najwyższą jakość.